Uit onderzoek blijkt dat jongeren hun winkansen overschatten en gevoelig zijn voor groepsdruk. Hierdoor lopen zij een verhoogd risico op gokverslaving en financiële problemen.
Voetbalweddenschappen zijn met 59 procent de populairste vorm van online gokken. Kijken we naar jongeren tussen 18 en 24 jaar, dan heeft één op de drie ervaring met online sportweddenschappen. Onder voetballers die in clubverband spelen ligt dit aantal nog hoger. Bij deze doelgroep moeten we de overtuiging dat een voetbalwedstrijd spannender wordt als je erop gokt, resetten.
De campagne laat zien dat ‘betjes’ niet nodig zijn om voetbal intens te beleven en koppelt positieve emoties aan gezond gedrag van niet-gokken. Daarmee gaat de campagne bewust in tegen de overtuiging dat gokken een wedstrijd spannender maakt.
De campagnevideo laat een vriendengroep zien die een wedstrijd beleeft zonder te gokken. Om dit bewustzijn om te zetten in actie is het interactieve platform ‘Betjes Buitenspel’ ontwikkeld. Via social media en betjesbuitenspel.nl kunnen jongeren hun kennis over gokrisico’s testen en leren zij bewuste keuzes maken. De kennistest gaat in op thema’s zoals de invloed van voetbalkennis op de winkans, het gevaar van bonussen en het effect van speellimieten.
Het doel van de campagne is niet alleen waarschuwen voor de risico’s, maar ook jongvolwassenen helpen om weloverwogen keuzes te maken. De campagne vergroot het bewustzijn en stimuleert gedragsverandering: van normaliseren naar denormaliseren, van impuls naar inzicht en van nadoen naar nadenken. Daarnaast wil de Ksa een breder maatschappelijk debat op gang brengen.
De campagne sluit aan bij het online gedrag en de mediaconsumptie van jongvolwassenen en wordt volledig digitaal uitgerold. Dit gebeurt met een online video, een interactieve landingspagina, Instagram Stories en gerichte advertenties op Snapchat en Meta. Daarnaast vergroten mobiele billboards rond Champions League-wedstrijden de zichtbaarheid. De campagne loopt van half september tot half november.
What can we do for you?
Contact us