Inclusion volgens FCB Amsterdam

Met 10 verschillende nationaliteiten binnen ons bureau zijn we een van de meest gediversifieerde bureaus in Nederland. Maar hoe zorg je ervoor dat je die diversiteit van culturen en vakgebieden binnen je bureau optimaal benut? Want als je elk individu precies laat doen waarvoor hij of zij is aangesteld beperk je juist de potentie.

Binnen FCB Amsterdam hebben we een taskforce Culture & Inclusion ingesteld. Jenny van Overveld, leider van de taskforce: ‘Een van de eerste dingen die we hebben gedaan is onze mensen bewust maken van het feit dat iedereen vooroordelen heeft. En dat dat normaal is, maar ook dat het wel belangrijk is je daarvan bewust te zijn. Bewustwording van vooroordelen zal leiden tot meer diversiteit binnen het bureau. Hoe meer invalshoeken we gebruiken van onze medewerkers en toekomstige medewerkers hoe breder we zullen zijn in onze creativiteit op alle vlakken binnen het bureau. Wij zijn ervan overtuigd dat door deze diversiteit het bureau zal groeien in creativiteit en productiviteit. Hier zijn ook al bewijzen voor geleverd binnen andere organisaties en dat sterkt ons. Door bewustwording gaan mensen elkaar anders benaderen. Worden nieuwe combinaties van disciplines gemaakt om andere oplossingen te creëren. Randvoorwaarde daarbij is dat iedereen zich veilig voelt. Dat je weet dat je je vrij kunt uiten. Dat jouw ideeën ertoe doen. Niet alleen binnen je eigen afdeling maar voor het hele bedrijf.’

Jos Vis, CEO FCB Amsterdam: ‘Openheid en veiligheid zijn eerste vereisten. Maar om de diversiteit echt te benutten moet je als bedrijf wel iets meer faciliteren. Zo hebben we een cyclus opgestart waarin iedere afdeling zichzelf presenteert aan de overige collega’s. Zodat we precies weten wat we allemaal doen en elkaar daarvoor ook opzoeken. We werken niet meer in vaste processen maar stimuleren onze mensen om telkens na te gaan wie het beste team is voor een bepaalde opdracht. En dan kijken we graag verder dan de usual suspect.’

En ook al zijn openheid en veiligheid randvoorwaarden. Ook die vereisen aandacht. Om ze te creëren en te behouden. Jenny van Overveld: ‘We willen een omgeving op kantoor creëren waarin mensen zich veilig voelen om zich te uiten, en zeker om te werken. We willen dat mensen zich onderdeel voelen van het gehele bureau. Met deze instelling willen we betrokkenheid vanuit de mensen creëren. Dat betekent dat niet alle creatieve ideeën van de creatieve afdeling moeten komen, of dat wanneer er een idee is over een project waar je niet bij betrokken bent, dat je je toch goed voelt om het idee te delen. Openheid begint bij hoe het management communiceert. En bij vertrouwen in je mensen.’

Jos Vis: ‘Het belangrijkste voor ons blijft het feit dat mensen zich bewust zijn van hun gedrag en dat mensen met veel plezier hier werken. Want blije mensen maken betere campagnes.’

Bekijk ook het interview dat Jos gaf aan de NOS: http://bit.ly/2qqsJlH