GDPR – interview met Arjan Hamel

GDPR – interview met Arjan Hamel

Op 25 mei 2018 is de General Data Protection Regulation (GDPR, in Nederland bekend als Algemene Verordering Gegevensbescherming, AVG) ingegaan. Een nieuwe Europese wet met betrekking tot het beheer van jouw persoonlijke gegevens. FCB Amsterdam beschikt óók over veel data. Arjan Hamel (FD) is onze GDPR Champion en verantwoordelijk voor de implementatie van de GDPR.


Op 25 mei 2018 is de GDPR officieel ingegaan, wanneer zijn jullie begonnen met voorbereiden?

“Het is een lang traject. We hebben meer dan een jaar geleden vanuit ons internationale netwerk IPG bericht gekregen over de aanpak. We zijn begonnen met initiële vragen als, wie heeft welke verantwoordelijkheid? Zowel intern als extern. En hoe gaan we ervoor zorgen dat we op tijd klaar zijn met alle voorbereidingen en veranderingen? Er lag namelijk wel een behoorlijke stapel.”

En hoe is dat dan gegaan?

“IPG heeft een Data Protection Officer (DPO) aangesteld. Deze DPO is ons centrale aanspreekpunt geworden omtrent data en dataveiligheid. En niet alleen voor FCB Amsterdam, maar voor het gehele IPG-netwerk. Daarnaast is er een internationaal netwerk van GDPR Champions opgetuigd, waarvan ik er dus één ben. Ik kan met de andere Champions bepaalde uitdagingen of vragen bespreken, dat is heel fijn. Recent hebben we ook een online kennisplatform gelanceerd waarin we kennis en informatie kunnen uitwisselen. Dus als ik ergens tegenaan loop en iemand in bijvoorbeeld Londen heeft dit al opgelost, kunnen we elkaar gemakkelijk helpen!”

Het IPG netwerk van GDPR Champions geeft veel zekerheid en vertrouwen.

“Ja, precies. Juist omdat we zo goed ondersteund worden vanuit het internationale netwerk en ook omdat we op elkaar kunnen leunen, kunnen we dat ook uitstralen naar onze klanten en onze medewerkers.”

Medewerkers moeten het doen. Hoe heb je ervoor gezorgd dat zij op de hoogte zijn van de nieuwe werkwijze als gevolg van GDPR?

“Dat was natuurlijk heel belangrijk. IPG heeft online trainingen ontwikkeld die iedereen verplicht heeft gevolgd. Ook heb ik intern presentaties en updates gegeven. Ik denk dat het daardoor bij FCB écht leeft en iedereen zich heel erg bewust is van de omvang en impact van deze nieuwe wet.”

GDPR heeft veel impact op het werk van een reclamebureau zoals FCB.

“Ja, heel veel! Elk bedrijf gebruikt data, wij ook. Zeker binnen onze online marketingactiviteiten. De grootste uitdaging is het in kaart brengen van alle datastromen, van begin tot eind. Vervolgens moeten we met alle spelers in de keten afspraken maken over hoe de data gebruikt mag worden. Een voorbeeld is de FCB nieuwsbrief. In het privacy statement hebben we opgenomen dat we Mailchimp gebruiken voor het verzenden van de nieuwsbrief. Met Mailchimp hebben we een Data Processing Agreement (DPA) waarin staat hoe zij de data mogen gebruiken.”

Ben je het eens met de stelling dat GDPR een goede ontwikkeling is?

“Ja. Ik denk dat het goed is dat bedrijven verplicht zijn te vermelden wat er met jouw persoonlijke data gebeurt. En ook als je wilt dat jouw gegevens verwijderd worden, zij verplicht zijn dat te doen. Er zitten heel veel voordelen aan deze wet, maar de implementatie ervan vraagt veel kennis en tijd.”

Jij hebt veel kennis over GDPR en de implementatie ervan. Loopt FCB Amsterdam voorop in dit veld?

“Nee, dat zou ik niet zo willen zeggen. Heel veel bedrijven hebben toegewerkt naar 25 mei 2018. Ik denk wel dat wij door de steun van het netwerk, de DPO en alle GDPR Champions, heel veel kennis in huis hebben. Ik ben blij dat IPG dit zo professioneel heeft aangepakt en wij onze klanten zo goed als mogelijk kunnen helpen in dit proces.”